Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Energie terug door herstel darmflora?!

Kan energie terugkomen door herstel van mijn darmflora?!

Heeft mijn buikpijn, plakpoep en winderigheid een relatie met mijn vermoeidheid dan? Jazeker, dat kan! Een belangrijk en vaak voorkomende oorzaak van energietekort is dat de darm en darmflora niet op orde zijn.

Wij therapeuten zeggen de darmflora is niet in balans. Er is bijvoorbeeld een tekort aan goede darmbacteriën (onze goede bewoners) en dan hebben de "foute (bacterie)bewoners" de kans de goede darmbacteriën te overheersen.

Balans in de darmflora liggend

Ben ik wat ik eet?

Ja, voor een gedeelte is dat zeker waar, je beïnvloed de samenstelling van je darmflora met wat je eet! Door eten van te eenzijdige voeding, kan een tekort ontstaan van de bewoners die we juist graag in de darm willen hebben. Bijvoorbeeld als je elke dag hetzelfde ontbijt en dezelfde lunch, dat is wel heel Nederlands maar niet handig. Je bent ook wat je kan verteren en daar hebben "foute" darmbacteriën een negatieve invloed op.

Bij een verstoorde darmflora worden enorm veel afvalstoffen geproduceerd en schade gemaakt door ontstekingen, dat rooft energie. Met de juiste darmflora, als de bewoners met elkaar in balans zijn, kan onze darm optimaal boterzuur (ookwel butyraat) maken en dat gebruiken we o.a. als energiebron. Verder doet het nog meer goede dingen voor onze darm, maar dat is voor later.

Eten voor je (darm)gezondheid

Overgroei van pathogenen wil zeggen dat de "foute bewoners" de overhand krijgen en dan is er sprake van onbalans in je darmen. Om hier zelf iets aan te doen kan je je voeding aanpassen om de balans in je darm tussen goede en slechte bacteriën te bewaren of terug te krijgen. 

Nee geen suiker 61366192

In de basis is het handig om die stoffen die juist de "foute bewoners" in het zadel helpen vaker te laten staan en te vervangen door een gezonder variant. Gezond voor je darmflora, dat wil zeggen tegen de "foute" en voor de "goede bewoners"! Foute darmbacteriën doen het goed op veel suikers, gerafineerde meelproducten, voeding met een hoog zetmeel gehalte en voeding rijk aan linolzuur... Deze voedingstoffen kun je bij darmproblemen dus beter even laten staan.

Er zijn veel stoffen die te vinden zijn in planten en kruiden in staat om de overgroei van pathogene schimmels, bacteriën en parasieten tegen te gaan. Is dat niet een gaaf idee?! Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je ze regelmatig binnenkrijgt en dus regelmatig en vooral in variatie aan je maaltijd toevoegen.

Hoe krijg je goede en slechte darmbacteriën in balans?

Allereerst bevatten alle groenten en fruitsoorten veel vezels die de darmflora van een goede voedingsbron voorzien. We noemen dat pre-biotica, dè voeding voor onze goede darmbacteriën. Wat de natuur ook zo mooi voor ons bedacht heeft is, dat er een enorm scala aan planten zijn toegerust met stoffen die anti-biotisch, anti-schimmel of anti-parasiet werken. Het mooie is dat deze stoffen niet als reguliere antibiotica bijvoorbeeld, alle bacteriën downsizen, maar heel selectief te werk gaan. Ze treffen alleen de "bad guys", hoe fijn is dat!?

knoflook

Daarnaast bevatten (eetbare) planten natuurlijk veel meer als alleen maar dat ene stofje wat anti-biotisch werkt. Er zijn ook plantenstoffen die je weerstand versterken, soms worden die ingezet als kruidentherapie. Weerstand ondersteunende planten zijn bijvoorbeeld ui, knoflook, shiitake en kruiden als gember, kurkuma, kaneel, laos, tijm, oregano & rozemarijn. Die kunnen je immuunsysteem dus helpen om van de foute darmbewoners af te komen!

 

Weerstand ondersteunende planten zijn bijvoorbeeld ui, knoflook, shiitake en kruiden als gember, kurkuma, kaneel, laos, tijm, oregano & rozemarijn

 

kurkuma

Hoe doe je dat dan in de praktijk?

De kortste klap: Meer groenten eten, veel meer en in verschillende vormen, rauw en gaar en liefst bij elke maaltijd. Een ander heel simpel voorbeeld is om te beginnen veel meer losse kruiden in je keukenkastje zetten, in plaats van kant en klare kruidenmixen waaraan vaak ook nog smaakversterkers, suikers (of verborgen suikers) en veel zout bevatten.

Denk aan poeder van gember, kurkuma, kaneel, laos, tijm, oregano, rozemarijn. Al die kruiden met een lekkere sterke geur. Droge waar is ontzettend lang houdbaar en zeker in een donker keukenkastje, dus dat heb je dan altijd in huis.

Verse kruiden nog krachtiger

Verder kun je ook wat planten op je vensterbank of in je bloempotten buiten, vervangen door planten waar je van kan eten, gewoon keukenkruiden dus! Denk aan Tijm, Oregano, Munt, Basilicum, Salie of Rozemarijn bijvoorbeeld. De bedoeling is dus dat je er niet alleen naar kijkt, het zijn echt wel mooie plantjes, maar dat je dus ook daadwerkelijk er wat van aan je eten toevoegt.

Kruidenpotjes goed idee voor je darmen

Bijvoorbeeld doe reglmatig wat in de soep of salade, in dat heerlijke stoofpotje nu eens niet met gedroogde maar verse kruiden. Kan natuurlijk ook in een lekkere saus of in je makkelijke roerbak- of ovenschotel mogelijkheden genoeg! Verse munt of gemberthee is ook een goed idee. Het is mij nog niet gelukt om zelf gember te kweken, maar wie weet kan dat ook wel. Ik haal gewoon regelmatig een vers stuk gember in de winkel.

Sterke buik soep

Als voorbeeld geef ik je een recept van darm(microbioom) versterkende soep. Is niet ingewikkeld en bevat heel veel kruiden en groenten waar je darmen blij van worden. De "foute bewoners" kunnen iets anders reageren, en geeft mogelijk even een reactie van de buik en even snel naar de wc moeten. Want die worden er natuurlijk niet persé meteen blij van als jij ze met een krachtige soep de laan uit wilt werken.

Darmenprogramma check your gut lr

Darmenprogramma boost your gut

En als je dat nou niet alleen kan en/of er is meer nodig?

En je hebt veel vragen?

Of het is bij jou net even lastiger om je voeding aan te passen vanwege allergie of intoleranties?

Kom dan bij mij in de praktijk langs voor een afspraak en samen kijken wij of het nodig is een andere aanpak in te zetten. Om te bepalen welke verstoringen er zijn binnen de darmflora laat ik je, in overleg natuurlijk, een fecesonderzoek doen. Gebaseerd op de uitslagen maken we dan een gericht en persoonlijk darmherstelplan om de balans in je darmflora en dus ook in je lichaam weer terug te kunnen winnen.

Gratis recept Sterke buik soep

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs