Holistische praktijk van Tonia Ris, Natuurgeneeskundig en Orthomoleculair therapeut

Voedingsstoffen als geneesmiddel?

Mijn oog viel op een mooie publicatie, dat wetenschappers nuook in de gaten krijgen dat voeding wel degelijk heel veel invloed heeft op onze gezondheid. Laat dat nou een zeer groot onderdeel zijn van onze kennis en dus gereedschappen als Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut.

19 oktober 2021

Voedingsstoffen kunnen een verrassend vergelijkbare werking hebben als geneesmiddelen

Voedingsstoffen kunnen een verrassend vergelijkbare werking hebben als geneesmiddelen. Dat concluderen farmacologen van de Universiteit Utrecht nadat ze ruim tweehonderd onderzoeken naar voedingsmiddelen inventariseerden. Meer aandacht voor de medicinale werking van voeding kan volgens de onderzoekers helpen om veel gerichter diëten te ontwikkelen die bepaalde aandoeningen tegengaan of voorkomen.

Het is heel verrassend dat voedingsstoffen zo gericht de processen in cellen een positieve kant kunnen opduwen.

Lees hier het volledige artikel!

 

Publicatie

Pharmacological Modulation of Immune Responses by Nutritional Components

Pharmacological Reviews, 19 oktober 2021. DOI: 10.1124/pharmrev.120.000063

Marthe T. van Daal, Gert Folkerts, Johan Garssen, Saskia Braber

Alle auteurs zijn verbonden aan het departement Farmaceutische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.

Water en Mineralen

Één van de belangrijkste voedingstips naast pure voeding:

Zorg voor voldoende vocht mèt mineralen!

Waarom is heeft een volwassene per dag zo'n 2 tot 3 liter vocht mét mineralen nodig? Heb je je dat wel eens afgevraagd. Vast niet, maar het zit zo. Je kunt alleen vocht in je lichaam houden als je over voldoende mineralen beschikt.

Waterfles2Water is een zeer essentiële voedingsstof voor het lichaam. Het omspoelt de cellen en is als het ware het “aquarium” waar alles in gebeurt. Water dient als vervoersmiddel van voedingsstoffen en stofwisselingsproducten. Je hebt water en mineralen nodig voor je energie-aanmaak, het regelen van je de lichaamstemperatuur. Plus genoeg water in je systeem speelt een rol bij het soepel zijn van je lichaam.

 

Zeewier rijk aan mineralen

Ook zeewieren zijn compacte voedingsbommen. Ze kunnen tot bijna 40% van hun droge gewicht aan mineralen bevatten en dat is heel bijzonder. Ze bevatten onder andere calcium, ijzer, natrium, kalium, magnesium, jodium, selenium, fosfor, silicium en zink.

Veel voorkomende zeegroenten zijn dulse (rood wier), kombu, wakame, agar, nori, arame, zeekraal, spirulina (blauw zeewier), lamsoor en kelp. Zeegroenten zijn op veel verschillende manieren te gebruiken o.a. in soepen, salades en hartige schotels. 

Dulse seaweed roodwierDe meeste wieren zijn gedroogd verkrijgbaar, ook in de supermarkten zie je een steeds grotere sortering. Maar zeker online bij een goed gesorteerde natuurwinkel of drogisterij is veel verkrijgbaar. Seaweed kelp lrBij veel visboeren kun je nu ook verse zeewier verkrijgen.

Het verwerken is vrij simpel. Week het ong. 10 minuten in wat water, gooi het welwater weg en het kan hop in je soep, bij de roerbak of door je salade.

nb. Zeegroenten zijn in het algemeen geen bron van voedselallergieën. Bent je allergisch voor vis of schaaldieren dan betekent dit niet meteen dat je geen zeegroenten kunt eten. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het vooral de proteïne is die een allergische reactie bij mensen veroorzaakt.

Mineralen en je gezondheid

wakame 2 zeewier

Mineralen & het Immuunsysteem

Wij van de Orthomoleculaire kennis wisten het al even, maar Belgische onderzoekers van de Universiteit van Gent hebben nu ook ontdekt dat onze voeding een rol zou kunnen spelen in de werking van het immuunsysteem.

Voeding blijkt namelijk een grote invloed te hebben op hoe ziek je wordt van corona. Bij het onderzoek viel vooral de lage zink en selenium status op.

Houdt je immuunsysteem op sterkte, door er ook op te letten dat je in je voeding voldoende zink en selenium binnenkrijgt! Deze mineralen en andere zitten vaak in producten uit de zee, omdat zeewater nu eenmaal erg rijk is aan mineralen.

Ook planten die gekweekt worden op een mineraalrijke bodem bevatten veel van deze belangrijke mineralen en spoorelementen. Fruit en groente zijn voor bijv. selenium echt afhankelijk van de grond waarin ze zijn geteeld.

Lees meer: Mineralen en je gezondheid

Beter door balans op nieuw adres!

Koetserstraat 4D Beter door balans4De Praktijk is verhuisd!!

Momenteel ben ik druk bezig op de nieuwe locatie van de praktijk, met schoonmaken, opknappen, inrichten en inruimen, want ik ben verhuisd!! Nu nog even gezellig maken!

Vanaf heden bevind ik mij op Koetserstraat 4D, pal naast het gemeentehuis van Wormerland. Dus ik ben zeker in de buurt gebleven, zelfs in het zelfde pand maar dan aan de oostkant.

 

Parkeren op eigen terrein

Voor de deur van de ingang, die is om de hoek bij Caviro Elektro BV, is er voldoende gratis parkeergelegenheid.

Als je onder de slagboom door rijdt, opent deze vanzelf! Er is natuurlijk ook een fietsenstalling.

Koetserstraat 4D Beter door balans

Schildklier - te trage werking

Schildklier - te trage werking

Schildklierwaarden checken bij vermoeidheidVerminderde energiebeleving, energie tekort, kan (mede) veroorzaakt worden door een te traag werkende schildklier. Het kan ook klachten geven als o.a. traagheid (lichamelijk en geestelijk), gewichtstoename, kouwelijkheid, obstipatie, droge huid, somberheid, menstruatiestoornissen en prikkelbaarheid.

Bij hypothyreoïdie, een traag werkende schildklier, maakt je schildklier te weinig schildklierhormoonen aan. Een traag werkende schildklier komt gemiddeld vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Lees meer: Schildklier - te trage werking

Preventie, ondersteuning virusinfectie en aanpakken van restklachten

vírusVirussen zijn op onze wereld en al minstens zolang leven wij mensen er mee samen. Af en toe komen er nieuwe bij of we ontdekken nieuwe varianten en een virus past zich aan, een zgn mutatie. Maar in ieder geval ondervinden wij daar soms hinder van en kunnen zij ons ziek maken. Meestal gebeurd dat als we even niet helemaal lekker in ons vel zitten om de een of andere reden. 

Bij het Covid-19 virus (Sars Cov2) is de hinder wel erg groot geworden. Naast dat je van het virus ziek kan worden (98% herstelt ook weer normaal of heeft nauwelijks hinder), is er ook een groep die blijft zitten met de zogenaamde restklachten.

Tevens hebben we nu te maken met een grote druk die er op ons wordt uitgeoefend door alle maatregelen die getroffen zijn. Dat geeft veel mensen stress en laat voortdurende stress situatie nou net niet zo handig zijn voor ons immuunsysteem. 

Wat kan jezelf doen om jezelf een betere afweer te geven? In ieder geval zorgen dat je tot ontspanning kunt komen op 1. Wat je nog meer kunt doen lees je hieronder. Preventie

Kan ik sneller en beter door een infectie heen komen? Ja, dat kun je zeker ondersteunen, maar soms is gewoon rust pakken en uitzieken ook een goed idee. Ondersteuning tijdens virusinfectie

Ook als je dat allemaal niet (van tevoren) hebt gedaan en/of toch blijft zitten met langer durende restklachten kun je zelf met ondersteuning van een Orthomoleculair therapeut aan de slag om het herstel van je gezondheid te verbeteren. Aanpakken van restklachten

Lees meer: Preventie, ondersteuning virusinfectie en aanpakken van restklachten 

7. Niet malen, maar gronden!

Uit de serie "Oververmoeidheid. Wat kan je zelf doen?" - deel 7

In je hoofd zitten malen, kost veel energie

Piekeren, malen, ergeren of bijvoorbeeld géén beslissing nemen zijn allemaal energievreters. Sowieso kost veel in je hoofd zitten tobben veel energie. Hoe zorg je er voor dat je regelmatig uit je hoofd komt? Zeker in deze onrustige tijd, met continu veranderende spelregels en weinig leuke dingen mogen doen, is dat geen overbodige luxe...

Aandacht haalt je uit je hoofd, maakt je mindfull en brengt energie

detail madeliefjes

Ga bij jezelf na wat is het wat jou energie brengt? Meestal is dat wat jou de tijd doet vergeten. Waar je zonder moeite met volle aandacht mee bezig kan zijn. Mensen of een omgeving waar jij blij van wordt en die je graag opzoekt brengen je energie.

Lees meer: 7. Niet malen, maar gronden!

Vitamine D een goed idee! Optimaliseer je vit D spiegel.

Hoezo wachten op een vaccin? Zorg op z'n minst voor een optimale vitamine D status en bewaak zo je grenzen!

Vitamine D versterkt het aangeboren immuunsysteem. Dit is de eerste verdedigingslinie van het lichaam tegen ziekteverwekkers. Een adequate vitamine D-bloedspiegel vergroot de kans dat de aangeboren immuunrespons een virusaanval volledig kan afweren.

Lees vooral dit artikel over relatie tussen een goede Vitamine D spiegel en het (minder) vatbaar zijn voor (Corona) virussen. op Ortho.nl.

Lees meer: Vitamine D een goed idee! Optimaliseer je vit D spiegel.

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs